Ori, orava ja harakka - Hahmoanalyysi Annukka Salaman romaanista Käärmeenlumooja
Kirjoittaja: Susi Hukkateillä - blogista
Identiteettikysymysten käsittely ja kysymykset vallasta ovat
tyypillisiä nuortenromaaneille. Annukka Salaman spekulatiivista fiktiota
edustavassa nuortenromaanissa Käärmeenlumooja
(2012) kasvukertomuksen ja oman minuuden etsimisen lisäksi keskitytään siihen,
kuinka nuoret näkevät itsensä ja luokittelevat itsensä yhteisön jäseniksi.
Annukka Salaman Käärmeenlumooja
kertoo lähes 17-vuotiaasta Unnasta, joka loistaa jokaisessa urheilulajissa
ketteryytensä ja nopean reaktiokykynsä ansiosta, mutta pelkää kaikkea yhtäkkisistä
äänistä suljettuihin tiloihin. Unna on tietämättään faunoidi eli ihminen, jonka
toinen puolikas tulee sattumanvaraisesti valikoituneelta eläimeltä. Faunoideja
on paljon enemmänkin, minkä Unna oppii, kun Rufuksen faunoidi-lauma löytää
hänet ja ottaa suojelukseensa. Tarinan varsinainen juoni punoutuu Unnan ja
Rufuksen alkavan romanssin ympärille samalla, kun Rufus ystävineen esittelee
Unnalle faunoidien maailmaa ja laajentaa Unnan näkemystä maailmasta ja siinä
asuvista ihmisistä.
Henkilöitä tutkittaessa Käärmeenlumooja
on mielenkiintoinen teos erityisesti siksi, että vaikka päähenkilö on nainen,
muut tärkeät henkilöt ovat miehiä. Unnan lisäksi kirjassa on muutama muu
naishahmo, mutta ne jäävät taka-alalle. Naishahmojen vähyys johtunee siitä,
että Unna on maailman ainoa naispuolinen faunoidi.
Heti kirjan ensimmäisellä sivulla selviää, miten sukupuolet
on jaettu ja kuinka niihin tulee suhtautua. Rullalautarampilla harrastustaan
aloitteleva Unna saa kuulla katsomaan jääneiltä pojilta: ”’Vedä täydellinen
frontside ollie.’” Pojat eivät odota tytöltä kovinkaan suuria, sillä heidän
mainitsemansa temppu frontside ollie
on yksi rullalautailun helpoimpia. Tyttöjen taitoja ”poikien lajeissa”
vähätellään, mutta pojat antavat myös ansaittua arvostusta taidokkaasta
rullalautailusta.
Ensimmäisen sivun repliikki – kuten myös koko ensimmäinen
kohtaus rullalautailurampilla – linjaa silti romaanin näkemyksen siitä, että
naisilta ei odoteta vastaavia suorituksia kuin miehiltä, mutta onnistumisen
hetkellä naisetkin saavat tunnustusta osakseen. Asetelma myötäilee hyvin
pitkälle nykyistä Suomessa vallalla olevaa käsitystä toisaalta tasa-arvoisesta
ja toisaalta eriarvoisesta jakaumasta sukupuolten välillä.
Unna on nykyaikainen naispäähenkilö. Hän on yksinäinen,
ikätovereidensa ryhmien ulkopuolelle jättäytynyt tyttö, joka on hyvä jokaisessa
urheilulajissa, jota hän päättää kokeilla. Arkuus ja tietämättömyys omasta
itsestä aiheuttavat kuitenkin sen, ettei päähenkilöllä ole ystäviä, vaan hän
viettää päivänsä yksilölajiensa kanssa ja vahtimalla vanhemman sisarensa kahta
pientä lasta. Unna ei välitä yhteiskunnan paineista vaan pukeutuu
androgyynisesti ”jo vuosia kuin 10-vuotias skedepoika” vaatteisiin, ”joissa hän
näytti löysähousuiselta kriminaalinalulta”. Unnalle on annettu myös yksi hyvin
naisellinen piirre: pitkät ja tuuheat luonnonoranssit kiharat. Hiusten
mainitseminen tuo hahmoon uudenlaisen näkökulman: hahmo, joka ei haluaisi
huomion kiinnittyvän naiseuteensa, tuskin pitäisi hiuksiaan naisellisen
pitkinä.
Unnan hahmo edustaa nykyaikaista nuorta naista, joka tekee
kuten haluaa, eikä välitä yhteiskunnan painostuksesta. Tätä edustaa myös hahmon
jääminen jälkeen koulussa: lähes 17-vuotias Unna on vasta aloittamassa lukiota
käytyään valmistavan 10. luokan. Kun Unna tapaa Rufuksen ja tämän lauman,
Unnassa alkaa ilmetä muutoksia: hän on kiinnostuneempi omasta ulkonäöstään ja
vaikka hän on yksinäisenä huolehtinut itsestään vuosia, hän antaa Rufuksen
ottaa vastuun turvallisuudesta. Unnan hahmon itsenäisyys vähenee sitä mukaa kun
kiinnostus omaa ulkonäköä kohtaan kasvaa. Unna jää aggressiiviseksi heittäytyvien
poikien jalkoihin ja odottaa Rufusta apuun. Tyttömäisemmäksi käynyt päähenkilö
ei puolustaudu, vaikka voisi olettaa, että tämä on poikamaisissa
harrastuksissaan aiemminkin joutunut tappeluihin.
Epävarmuus ilmenee Unnan hahmossa ystävättömyytenä. Hän ei
osaa luottaa itseensä, joten myös toisiin ihmisiin luottaminen on vaikeaa.
Ajatus omasta riittämättömyydestä on rinnastettavissa tytön kasvuun naiseksi.
Unnan hahmo epäilee, ettei hän osaa täyttää yhteiskunnan määritelmää naisesta.
Hän kiinnittää huomiota isosisarensa Saanan korkokenkiin ja naiselliseen
ulkonäköön. Rufuksen tapaamisen jälkeen Unna alkaa muuttaa itseään kohti
yhteiskunnassa perinteisesti hyväksyttyä naista ja lainaa äitinsä kosmetiikkaa
ja vaatteita.
Unnan hahmossa on havaittavissa tytöstä naiseksi kasvamiseen
liittyvä häpeä. Epävarmuus omasta itsestä ja voimakkaat punastumiset liittyvät
osaltaan Unnan hahmon perimmäiseen kysymykseen siitä, osaako hän olla nainen,
jollaista yhteiskunta odottaa. Unna kokee olevansa vain vieras ruumiissa, kun
seksuaalinen halu Rufusta kohtaan syttyy. Jo ensikohtaamisella Rufus kertoo
omasta halustaan Unnaa kohtaan, mikä saa Unnan huomioimaan omaa ulkomuotoaan
kriittisesti: ”Unna tunsi kuinka hänen löysät housunsa roikkuivat vaarallisen
alhaalla lantiolla. Onneton paita jätti liian paljon litteää vatsaa paljaaksi.”
Mielenkiinto nuorta miestä kohtaan lisääntyy, kun hetkeä myöhemmin Unnan ”teki
mieli koskettaa Rufuksen rastoja. – – [Ne] Tuoksuivat havumetsältä ja kesämökin
laiturilta.” Halu koskettaa, toisaalta muistot lapsuuden turvallisista kesistä
täyttävät Unnan mielen. Ajatuksia seuraa rituaalinen peseytyminen. Unna ”hankasi
ja harjasi ihoaan pitkään.” Hänen sormensa ”pistelivät ja tuntuivat vierailta
sen jälkeen, kun ne olivat puristaneet Rufuksen nahkatakkia matkan ajan.” Unna
ei suostu myöntämään itselleen kummallisten tuntojen liittymistä haluun vaan
taistelee niitä vastaan. Hänen on vaikea suhtautua uusiin tuntemuksiin ja
punastelee häpeissään.
Kirjan miespuoliset hahmot puolestaan eivät häpeile. He ovat
sinut itsensä kanssa. Viken voimaeläin on hevonen. Hänellä on voimakas tarve
tuoda itseään ja heteroseksuaalisuuttaan esille räävittömillä vitseillään:
”’Eiköhän Rufus oo ainaki jo paljastanut oman yksisilmäisen käärmeensä.’” Vikke
on korostettu esimerkki maskuliinisesta ylpeydestä. Hahmo kokee tarpeelliseksi
todistella miehisyyttään pilkkaamalla homoseksuaaleja: ”’Nonni. Heti perseessä
kiinni taas. Eikö ne homot muuta osaa ajatella?’”, kääntämällä puheenaiheita
itseensä: ”Se [Vikke] puhui jatkuvasti päälle, keskeytti kaikki vähänkään
järkevät jutut härskeillä ja omituisilla” sekä kommentoimalla naisten ulkonäköä
ja fyysisiä avuja: ”’Se on refleksi – – jos nainen nojaa avonaisessa
kaula-aukossa eteenpäin. Ei mahda mitään, ei voi olla vilkaisematta.’”. Ainoana
feminiinisempänä pidettyä piirrettä Vikessä edustaa hahmon halu laittautua.
Koko ystäväporukka joutuu odottelemaan, kun Vikke valmistautuu uloslähtöä
varten. Tästäkin huolimatta Viken hahmo on rakentunut hyvin miehiseksi.
Kuten Vikke, myös Joone kuuluu Rufuksen joukkoon. Joone on
voimaeläimensä harakan vuoksi räiskyvä ja avoin persoona, joka pitää
kimaltelevista koruista. Joone pukeutuu glam rock -hengessä tiukkoihin
värikkäisiin vaatteisiin ja huiveihin. Hän takuttaa hiuksensa ja meikkaa.
Homoseksuaalinen Joone ei piilottele suuntautumistaan, mutta se ei myöskään ole
kaveripiirissä jatkuva puheenaihe Viken ajoittaisia homo‑vitsejä lukuun
ottamatta. Unnalle Rufus tosin joutuu selittämään Joonen seksuaalista
suuntautumista, koska kirjassa vallitsee samanlainen ajatus
heteroseksuaalisuudesta normaalitilana kuten nykymaailmassakin.
Joone soittaa ja laulaa rock-bändissä, joka on suosittu ja
nousemassa suuremman yleisön tietoisuuteen. Kirjassa todetaan, että fanitytöt
olivat käyneet koputtelemassa Rufuksen joukon yhteisasunnon ovella ja kyselleet
Joonen perään. Rock-tähteyttä on pidetty perinteisenä maskuliinisena ammattina,
joten tämä luo ristiriidan Joonen hahmon kanssa. Toisaalta hän on
homoseksuaali, joka pukeutuu koreilevasti ja käyttää paljon tyyliinsä sopivia
koruja, toisaalta hän on naisten palvoma esiintyjä. Joone ei siis ole oman
roolinsa vanki: hahmon homoseksuaalisuus ei ole muiden käytökseen vaikuttava
piirre. Hahmojoukossa heteroseksuaali Vikke tekee suuntautumisestaan
huomattavasti suuremman asian kuin homoseksuaali. Kirjassa on siis päästy
ajatuksesta, että hahmon seksuaalinen suuntautuneisuus olisi hahmon ominaisuus
tai määrittelisi sitä, millaisissa rajoissa hahmon on liikuttava.
Maskuliinisessa valtakamppailussa on kyse miesten välisestä
valtataistelusta, jossa miehisiä arvoja edustavat miehet ovat korkeammassa
asemassa kuin esimerkiksi homoseksuaalit, jotka eivät sovi maskuliinisen miehen
rooliin. Joone jättäytyy valtakamppailun ulkopuolelle, vaikka Vikke yrittää
aina välillä saada Joonea siihen mukaan kertomalla homo-vitsejään.
Huomionarvoista on, että kun oman joukon ulkopuolelta Joonea haukutaan homoksi,
on Vikke ensimmäisenä puolustamassa. Maskuliinisessa valtakamppailussa
korkeampaa asemaa pitävä Vikke kokee tarpeelliseksi puolustaa Joonea, vaikka
Joonen hahmo ulkoista olemustaan lukuun ottamatta ei olekaan kovin feminiininen
ja sitä myöten tarpeen puolustaa.
Käärmeenlumoojassa heteroseksuaalisuuden
normi on vallitseva. Esimerkiksi Joonen pröystäilevään pukeutumiseen
kiinnitetään enemmän huomiota kuin Unnan tapaan pukeutua poikamaisiin
vaatteisiin. Naisilla on oikeus olla maskuliinisia mutta miesten täytyy
piilotella feminiinisinä pidettyjä piirteitä. Siitä huolimatta Unna tuntee
häpeää ja epäilystä omaa itseään kohtaan, kun miespuoliset hahmot taas eivät.
Kirjassa Joone on se, joka joutuu kuulemaan loukkaavia kommentteja
ulkopuolisilta, jotka kokevat Joonen ulkomuodon vaikeaksi käsitellä. Unna saa
olla rauhassa, vaikka pukeutuukin kuin nuori rullalautailijapoika. Silti Unna
kantaa mukanaan häpeän taakkaa.
Kirjan eri hahmot hyväksyvät itsensä eri tavoilla.
Miespuoliset hahmot ovat niin sanotusti löytäneet itsensä, kun naishahmo vielä
on kasvamassa kohti omaa hyväksyntäänsä. Toki tämä liittyy myös siihen, että
päähenkilö Unna on vuoden tai pari muita hahmoja nuorempi. Unnan hahmon
henkinen kasvu ei ole vielä aivan yhtä pitkällä kuin muiden hahmojen ja toisaalta
Unna kehittyy paljon romaanin edetessä.
Naishahmona Unna on kohtalaisen stereotyyppinen, vaikka
päällisin puolin hän edustaakin modernia 2000-luvun nuortenkirjojen itsenäistä
naista. Unna on epävarma omasta itsestään ja kehostaan, vaikka oravan voimilla
varustettu Unna ei menetä ikinä tasapainoaan ja selviää korkeimmistakin
pudotuksista naarmuitta. Tässä mielessä Unna edustaa samanlaista
sankaritarperinnettä kuin 1900-luvun alun tyttökirjallisuus, jossa rasavillistä
päähenkilöstä kasvaa aikuinen naisellinen nainen, kun oikea puoliso tulee
vastaan. Samoin Unnalle käy Rufuksen kohdatessaan. Laittautuminen ja oma
ulkonäkö alkaa yhtäkkiä kiinnostaa enemmän. Toisaalta Unna muuttuu
itsevarmemmaksi ja naiseksi kasvamiseen liittyvä häpeä vähenee.
Käärmeenlumoojassa
sukupuoliroolit ovat jakautuneet hyvin selkeästi: naishahmosta pidetään huolta
ja suojellaan. Heteroseksuaalinen mies kokee myös tarpeelliseksi puolustaa
homoseksuaalia – ja sitä myöten vähemmän maskuliinista – ystäväänsä. Myös
perinteisiä rajoja rikotaan homoseksuaalisessa hahmossa, jossa on myös
maskuliinisia piirteitä. Homoseksuaali esitellään myös mielekkäämpänä kuin
heteroseksuaali, kun vertaa sitä, kuinka Viken ja Joonen hahmot käyttäytyvät.
Joone on paljon enemmän sinut oman itsensä kanssa, ainakaan hänellä ei ole
tarvetta tuoda itseään voimakkaasti esille, vaikka kirjan lopussa häntä vielä
kuvaillaan ”huomionkipeäksi harakaksi”.
Kaiken kaikkiaan Käärmeenlumooja
sukupuolta tärkeämmäksi määrittelijäksi muodostuu se, mikä eläin kukakin on. Vikke
on saanut voimaeläimekseen hevosen, ja hän todella käyttäytyy kuin
itsetietoinen korskea ori, Joonessa on puolet harakkaa, mikä näkyy
koreilunhaluna, kun taas Unna on pelokas orava, joka toisaalta myös pitää
huimapäisten temppujen esittelystä. Hahmot näkevät itsensä omien eläintensä
kautta, ja ne määrittelevät hahmojen käytöstä. Nuortenkirja käsittelee siis
itse sukupuolta vähemmän hahmoa määrittävänä tekijänä kuin muuta ominaisuutta,
mikä on luonteva jatkumo sille, että jo aiemmin 2000-luvun nuortenkirjallisuudessa
on tapahtunut seksuaalisuuden kuvauksen murros.
Kirjallisuutta:
Kainulainen, Siru ja Parente-Čapková, Viola (toim.) 2011: Häpeä vähän! Kriittisiä tutkimuksia häpeästä. Utukirjat, Turku.
Karkulehto, Sanna (toim.) 2008: Taajuuksilla värähdellen. Sukupuolen tiloja ja tuntoja kirjallisuudessa
ja elokuvassa. Oulu University Press, Oulu. Verkkoversio saatavissa:
http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-951-42-8837-1
Oinas, Elina 2011: Häpeä, arki ja ruumiillisuus. Häpeä vähän! Kriittisiä tutkimuksia
häpeöstä, s. 151–180.
Raipola,
Juha 2008: ”Lads do football… or boxing… or wrestling.” Muuttuva
mieskuva elokuvassa Billy Elliot. Taajuuksilla värähdellen. Sukupuolen tiloja
ja tuntoja kirjallisuudessa ja elokuvassa, s. 101–114.
Ylipulli, Johanna 2008: Taistelevat kaunottaret:
menestystuotteen taustojen ja reseptin hahmottelua. Taajuuksilla värähdellen. Sukupuolen tiloja ja tuntoja kirjallisuudessa
ja elokuvassa, s. 115–133.
12 kommenttia:
Olipa mielenkiintoinen kirjoitus, kiitos tästä!
Susi: Kirjoita ihmeessä myös Piraijakuiskaajasta! Eikös se jo kohta ilmestykin?
Lukutoukka: Eikö vaan ollutkin! Näkökulmasta riippuen näistä kyllä piisaa pohdittavaa!
Mielenkiintoinen :) täällä odotellaan myös Piraijakuiskaajaa, joka ilmestyykin alle kuukauden kuluttua (11.7.)
Sä oot kyllä niin asian ytimessä, että odotan innolla mitä kirjoitat Piraijakuiskaajasta! Nimihahmo Eden on kasvanut tässä faunoidimiesten maailmassa veljensä ja isänsä kanssa toisin kuin Unna, joka vedettiin siihen ihan puskista. Ja siihen miksi Unna tuntee itsensä niin heikoksi Rufuksen edessä on syynsä. Ei tää mikään mainos ole (eipä), mutta se selviää jatko-osissa! ;)
Oih, nyt seuraavaa osaa odottaa entistä enemmän!
Susi teki kyllä tässä hyvän analyysin. Voi kun itse jaksaisi kirjoittaa kaikista lukukolemuksistaan yhtä analyyttisesti...
Ei voi väittää, ettei kirjablogeissa olisi syvällistä pohdintaa. :) Tämä on hyvä analyysi! Kohtahan jatkoa saadaan tähän sarjaan.
Tässä oikeastaan tiivistyy se, miksi en ole innoissani pararomansseista. Luulin että se on fantasian vieroksumista mutta enää moinen ei kelpaa syyksi kun olen alkanut lukea fantasiaakin.
Ongelma on - kuten mikä muukaan kohdallani olisikaan (paitsi juoni) - sukupuoliroolit. Diggaan Lumoojaa ja siinä on monia juttuja tehty eri tavalla kuin muissa pararomansseissa mutta, kuten tekstikin osoittaa, Lumoojassakin on perus "maskuliinit pelastavat feminiinit"-meno.
Kun ottaa jotakin uutta (pararomanssi tällaisenään kai on semiuusi, buumina ainakin?), on parasta käyttää kontrastina jotakin vanhaa (sukupuoliroolit) niin että lukija ei totaalisesti hämmenny. Kannatan kyllä kliseiden vapaata käyttöä, mutta samalla jään mielenkiinnolla odottamaan mihin suuntaan tämä genre kehittyy.
Dee, hyvä pointti, vaikka minusta paranormaaleissa romansseissa on sukupuolirooleja suurempana teemana hyvin perinteinen "kielletty rakkaus" -asetelma. Vert. nyt vaikka esim Ylpeus ja ennakkoluulo, Humiseva harju ynnä muut vastaavat klassikot. Sukupuoliroolien kääntäminen päälaelleen ei välttämättä ratkaise itse ongelmaa: esim perinteisessä fantasiassa on roppakaupalla soturinaisia, mutta jos ylipäätään naiseuden/mieheyden mitta on jokin ulkoa päin ohjailti tai asetettu toimintamalli, ei minusta voida päästä siihen tilanteeseen, että sukupuoliroolittaminen olisi epäolennaista. Voiko kirjallisuus realistisesti esittää jotakin sellaista, jota ei oikeassa maailmassa ole vielä pysytty saavuttamaan?
Enorannan Nokkosvallankumouksessa oli muuten sellaista romantiikkaa, joka ei tuottanut pettymystä stereotyyppisiin rooleihin kyllästyneelle lukijalle. Itse en tosin karsasta kliseitä enkä stereotypiota, niille on oma aikansa ja paikkansa.
Koko kirjoittamiseni ja uskoni kirjallisuuteen perustuu ajatukseen, jonka mukaan voi esittää sellaista mitä oikeassa elämässä ei ole vielä saavutettu.
Kielletty rakkaus ei lakkaa ikinä kiehtomasta, mutta olet myös oikeassa. Jengi on jo kyllästynyt siihen että "apua poikaystäväsi on vampyyri??????????" - se ei ole uusi ajatus, sitä puskee kaikkialata. Genren pitää siis uudistua elääkseen.
Nokkosvallankumous itse asiassa tulee tänään kirjastosta kotiin. ^^
Okei, ehkä kysymykseni oli vähän absurdi :D Tarkoitukseni oli lähinnä korostaa sitä asiaa, että mielestäni onnistunut romaani tai tässä tapauksessa suosittu genre vaatii tarttumapinnan joka on lukijalle tuttu. Onhan fantasia aina esittänyt arkielämälle vierasta outoa, mutta en usko että kirja saavuttaa suosiota jos siinä ei ole mitään kytköksiä joihin lukija voi samaistua. Pararomanssin resepti olisi siis perinteiset sukupuoliroolit/tai/kielletty rakkaus + yliluonnollinen.
Toivottavasti selätät tiiliskivimäisen Nokkosvsllankumouksen :)
Olipa tosiaan mielenkiintoinen kirjoitus!
Käärmeenlumooja lumosi minutkin ja odotan innolla Piraijakuiskaajaa :)
Joo, odotukset Piraijakuiskaajan kohdalla ovat korkealla :D
Lähetä kommentti